MyDziewczynyMiędzy nami dziewczynami

Jak być bardziej pewnym siebie

Jak być bardziej pewnym siebie

0
Jak być bardziej pewnym siebieJak być bardziej pewnym siebie
Psychologist image

Ten artykuł i jego zawartość zostały sprawdzone i zatwierdzone przez dr Niharę Krause, wielokrotnie nagradzaną konsultantkę psychologii klinicznej.

Wszyscy przez to przechodziliśmy: wątpisz w siebie, a przyjaciel lub członek rodziny mówi: „Bądź bardziej pewny siebie”. Ale być bardziej pewnym siebie, kiedy w głębi duszy się boimy i przepełnia nas zwątpienie, to coś, co często łatwiej powiedzieć niż zrobić! Może to być jeszcze trudniejsze w okresie dojrzewania, kiedy przechodzimy przez wiele fizycznych i emocjonalnych zmian.

Jak być bardziej pewnym siebie

Jak być bardziej pewnym siebie

Pielęgnuj „nastawienie na rozwój”

Nastawienie na rozwój ma miejsce wtedy, gdy wierzymy, że nasze zdolności i inteligencję można doskonalić dzięki wysiłkowi. Aby zbudować pewność siebie w oparciu o nastawienie na rozwój, wypróbuj następujące rozwiązania:

  • Traktuj wyzwania jako okazję do nauki, rozwoju i zdobywania doświadczenia
    • Jeśli wyzwanie wydaje się zbyt duże – podziel je na mniejsze części, aby nie było tak przytłaczające.
    • Ćwicz rozwiązywanie problemów, których możesz się obawiać, krok po kroku.
  • podejście do porażki: Zastąp słowo „niepowodzenie” słowem „nauka”
    • Jeśli któryś krok się nie powiedzie, zatrzymaj się, zastanów się, jak zrobić to lepiej, a następnie spróbuj ponownie.
    • Zauważ, jak Twoja pewność siebie rośnie z każdym kolejnym krokiem.

Więcej informacji na temat budowania nastawienia na rozwój znajdziesz w tym artykule.

Bądź graczem zespołowym

Zapisanie się do jakiegoś zespołu lub klubu może zwiększyć poczucie pewności siebie, ponieważ doświadczysz wsparcia w działaniu na rzecz wspólnego celu z innymi. Będziesz regularnie ćwiczyć umiejętności i nabierać doświadczenia na bazie poniesionych porażek – a wszystko to podczas nawiązywania przyjaźni i zabawy!

Naucz się kochać to, kim jesteś

Przechodzenie przez okres dojrzewania i doświadczanie zmian w swoim ciele może zaburzyć Twoje poczucie pewności siebie, ale pamiętaj, że wszystko przez co przechodzisz jest normalne, a nasze ciało przybiera przeróżne piękne kształty i rozmiary.

Stosuj pozytywny dialog wewnętrzny

Słowa, których używasz, mogą zmienić sposób, w jaki myślisz i czujesz. Na przykład:

ZAMIAST…POWIEDZ…

Ćwicz budowanie rozwiązań IDEALNYCH

Czasami trudno jest wiedzieć, co myśleć i jak działać. Nauka podejmowania właściwych decyzji jest ważną częścią dorastania i poczucia pewności siebie. Aby ułatwić sobie podejmowanie decyzji, przećwicz budowanie rozwiązań IDEALNYCH:

Identify icon

(IDENTIFY) rozpoznaj problem

Describe icon

(DESCRIBE) opisz wszystkie sposoby, w jakie możesz rozwiązać problem

Evaluate icon

(EVALUATE) oceń wszystkie możliwe rozwiązania

Act icon

(ACT) podejmij działanie w oparciu o jedno z rozwiązań, wypróbowując je

Learn icon

(LEARN) dowiedz się, czy Twoje rozwiązanie skutecznie rozwiązało problem

Wizualizuj sukces

Wyobrażając sobie to, co chcesz żeby się wydarzyło — czy to zdanie egzaminu, czy przekroczenie linii mety jako pierwszy(a) – zwiększasz prawdopodobieństwo, że tak się stanie. Kiedy się tego podejmujesz, wizualizuj każdy szczegół: począwszy od tego, co masz na sobie, a skończywszy na tym, jak się czujesz. Im żywsza Twoja wyobraźnia, tym lepiej!

Praktykuj wdzięczność

Bycie wdzięcznym za to, co masz i za to, co dali Ci inni, może pomóc Ci poprawić Twoją samoocenę. Spróbuj prowadzić dziennik wdzięczności – napisz każdego dnia przed snem trzy rzeczy, za które odczuwasz wdzięczność.

Świętuj małe zwycięstwa

Bądź dumny(a) i świętuj wszystkie osiągnięcia, nawet jeśli wydają się niewielkie – jak na przykład odrobienie trudnego zadania domowego!

Porównuj się z innymi – jesteś wyjątkowy(a)

Dobrze jest szukać inspiracji u innych, ale nie porównuj się z nimi. Wszyscy jesteśmy różni i wszyscy mamy mocne oraz słabe strony, dlatego porównuj się tylko ze sobą i patrz, jak daleko zaszedłeś/zaszłaś i jak wiele ulepszyłeś(-aś).

Przyjmij pozę siły

Jeśli kiedykolwiek będziesz potrzebować szybkiej poprawy pewności siebie przed podjęciem jakiegoś wyzwania, udawaj Wonder Woman i przyjmij pozę siły. Badania wykazują, że „przyjmowanie pozy siły” – gdy stoimy z rozstawionymi stopami, rękami na biodrach i podbródkiem uniesionym do góry – pomaga nam poczuć się silniejszymi.

Poczucie pewności siebie nie zawsze jest łatwe, ale gdy dajemy sobie przyzwolenie na popełnianie błędów, jesteśmy dla siebie tolerancyjni i wiemy, że zawsze możemy liczyć na przyjaciół, łatwiej jest nam poczuć, że możemy osiągnąć wszystko.

Jeśli chcesz porozmawiać z kimś o tym, jak się czujesz, nie bój się rozmowy z rodzicem, nauczycielem lub zaufaną osobą dorosłą.

Powiązane artykuły

article
Jak być bardziej pewnym siebie
Jak być bardziej pewnym siebie
/miedzy-nami-dziewczynami/jak-byc-bardziej-pewnym-siebie/
Czas czytania (5) min
//images.ctfassets.net/1p66cuanqfyg/T2dceYUVXsswJtxFqO8wn/5e58ea2df95deb7297c813d0780bad51/BeingGirl_PL_Articles_ConfidenceArticles_CA03_HowToBeMore_Confident-HeaderImage.png?w=1920
pl