MyDziewczynyMiędzy nami dziewczynami

Jak być bardziej pewnym siebie

Jak być bardziej pewnym siebie

0
Jak być bardziej pewnym siebieJak być bardziej pewnym siebie
Psychologist image

Ten artykuł i jego zawartość zostały sprawdzone i zatwierdzone przez dr Niharę Krause, wielokrotnie nagradzaną konsultantkę psychologii klinicznej.

Wszyscy przez to przechodziliśmy: wątpisz w siebie, a przyjaciel lub członek rodziny mówi: „Bądź bardziej pewny siebie”. Ale być bardziej pewnym siebie, kiedy w głębi duszy się boimy i przepełnia nas zwątpienie, to coś, co często łatwiej powiedzieć niż zrobić! Może to być jeszcze trudniejsze w okresie dojrzewania, kiedy przechodzimy przez wiele fizycznych i emocjonalnych zmian.

Czym jest pewność siebie?

Pewność siebie to poczucie zaufania do siebie, do swoich możliwości i do własnego osądu. Kiedy czujemy się pewni siebie, wierzymy, że damy sobie radę w różnych sytuacjach.

Pewność siebie pomaga nam być pozytywnym i stawiać czoła wyzwaniom.

Dlaczego pewność siebie jest ważna?

Pewność siebie jest ważna, ponieważ pomaga nam prowadzić szczęśliwe i udane życie, dzięki czemu czujemy się spełnieni. Pomaga nam osiągnąć cele, cieszyć się zdrowymi relacjami i wspierać nasz rozwój osobisty.

Czy możemy budować pewność siebie?

Tak! Chociaż istnieją pewne czynniki, których nie możesz zmienić, takie jak geny i sposób, w jaki inni Cię traktują, istnieje wiele rzeczy, nad którymi masz kontrolę. Są to między innymi:

  • Wybory, których dokonujesz
  • Ryzyko, które podejmujesz
  • Twój sposób myślenia i reagowania na wyzwania i niepowodzenia.

Zapoznaj się z poniższymi wskazówkami jak rozwijać własną pewność siebie.

Jak być bardziej pewnym siebie

Jak być bardziej pewnym siebie

Pielęgnuj „nastawienie na rozwój”

Nastawienie na rozwój ma miejsce wtedy, gdy wierzymy, że nasze zdolności i inteligencję można doskonalić dzięki wysiłkowi. Aby zbudować pewność siebie w oparciu o nastawienie na rozwój, wypróbuj następujące rozwiązania:

  • Traktuj wyzwania jako okazję do nauki, rozwoju i zdobywania doświadczenia
    • Jeśli wyzwanie wydaje się zbyt duże – podziel je na mniejsze części, aby nie było tak przytłaczające.
    • Ćwicz rozwiązywanie problemów, których możesz się obawiać, krok po kroku.
  • podejście do porażki: Zastąp słowo „niepowodzenie” słowem „nauka”
    • Jeśli któryś krok się nie powiedzie, zatrzymaj się, zastanów się, jak zrobić to lepiej, a następnie spróbuj ponownie.
    • Zauważ, jak Twoja pewność siebie rośnie z każdym kolejnym krokiem.

Więcej informacji na temat budowania nastawienia na rozwój znajdziesz w tym artykule.

Bądź graczem zespołowym

Zapisanie się do jakiegoś zespołu lub klubu może zwiększyć poczucie pewności siebie, ponieważ doświadczysz wsparcia w działaniu na rzecz wspólnego celu z innymi. Będziesz regularnie ćwiczyć umiejętności i nabierać doświadczenia na bazie poniesionych porażek – a wszystko to podczas nawiązywania przyjaźni i zabawy!

Naucz się kochać to, kim jesteś

Przechodzenie przez okres dojrzewania i doświadczanie zmian w swoim ciele może zaburzyć Twoje poczucie pewności siebie, ale pamiętaj, że wszystko przez co przechodzisz jest normalne, a nasze ciało przybiera przeróżne piękne kształty i rozmiary.

Stosuj pozytywny dialog wewnętrzny

Słowa, których używasz, mogą zmienić sposób, w jaki myślisz i czujesz. Na przykład:

ZAMIAST…POWIEDZ…

Ćwicz budowanie rozwiązań IDEALNYCH

Czasami trudno jest wiedzieć, co myśleć i jak działać. Nauka podejmowania właściwych decyzji jest ważną częścią dorastania i poczucia pewności siebie. Aby ułatwić sobie podejmowanie decyzji, przećwicz budowanie rozwiązań IDEALNYCH:

Identify icon

(IDENTIFY) rozpoznaj problem

Describe icon

(DESCRIBE) opisz wszystkie sposoby, w jakie możesz rozwiązać problem

Evaluate icon

(EVALUATE) oceń wszystkie możliwe rozwiązania

Act icon

(ACT) podejmij działanie w oparciu o jedno z rozwiązań, wypróbowując je

Learn icon

(LEARN) dowiedz się, czy Twoje rozwiązanie skutecznie rozwiązało problem

Wizualizuj sukces

Wyobrażając sobie to, co chcesz żeby się wydarzyło — czy to zdanie egzaminu, czy przekroczenie linii mety jako pierwszy(a) – zwiększasz prawdopodobieństwo, że tak się stanie. Kiedy się tego podejmujesz, wizualizuj każdy szczegół: począwszy od tego, co masz na sobie, a skończywszy na tym, jak się czujesz. Im żywsza Twoja wyobraźnia, tym lepiej!

Praktykuj wdzięczność

Bycie wdzięcznym za to, co masz i za to, co dali Ci inni, może pomóc Ci poprawić Twoją samoocenę. Spróbuj prowadzić dziennik wdzięczności – napisz każdego dnia przed snem trzy rzeczy, za które odczuwasz wdzięczność.

Świętuj małe zwycięstwa

Bądź dumny(a) i świętuj wszystkie osiągnięcia, nawet jeśli wydają się niewielkie – jak na przykład odrobienie trudnego zadania domowego!

Porównuj się z innymi – jesteś wyjątkowy(a)

Dobrze jest szukać inspiracji u innych, ale nie porównuj się z nimi. Wszyscy jesteśmy różni i wszyscy mamy mocne oraz słabe strony, dlatego porównuj się tylko ze sobą i patrz, jak daleko zaszedłeś/zaszłaś i jak wiele ulepszyłeś(-aś).

Przyjmij pozę siły

Jeśli kiedykolwiek będziesz potrzebować szybkiej poprawy pewności siebie przed podjęciem jakiegoś wyzwania, udawaj Wonder Woman i przyjmij pozę siły. Badania wykazują, że „przyjmowanie pozy siły” – gdy stoimy z rozstawionymi stopami, rękami na biodrach i podbródkiem uniesionym do góry – pomaga nam poczuć się silniejszymi.

Poczucie pewności siebie nie zawsze jest łatwe, ale gdy dajemy sobie przyzwolenie na popełnianie błędów, jesteśmy dla siebie tolerancyjni i wiemy, że zawsze możemy liczyć na przyjaciół, łatwiej jest nam poczuć, że możemy osiągnąć wszystko.

Jeśli chcesz porozmawiać z kimś o tym, jak się czujesz, nie bój się rozmowy z rodzicem, nauczycielem lub zaufaną osobą dorosłą.

Powiązane artykuły

article
Jak być bardziej pewnym siebie
Jak być bardziej pewnym siebie
/miedzy-nami-dziewczynami/jak-byc-bardziej-pewnym-siebie/
https://res.cloudinary.com/mwace/image/upload/w_auto,c_limit,q_auto,f_auto/BeingGirl_PL/Articles/ConfidenceArticles/CA03/HowToBeMore_Confident-HeaderImage.png
pl