MyDziewczynyMiesiączka – wskazówki i porady

Czym jest zmęczenie przed okresem i jak sobie z nim radzić?

Czym jest zmęczenie przed okresem i jak sobie z nim radzić?

0
Czym jest zmęczenie przed okresem i jak sobie z nim radzićCzym jest zmęczenie przed okresem i jak sobie z nim radzić

Raz w miesiącu, przed okresem, czujesz się przemęczona, nawet wyczerpana i apatyczna. Nie jesteś sama. Wiele dziewczyn przed okresem odczuwa zmęczenie. Wyjaśniamy, na czym polega to zjawisko i jak sobie z nim radzić.

Przyczyny zmęczenia przed okresem

PMS, czyli zespół napięcia przedmiesiączkowego, to skutek zmian poziomów hormonów przed menstruacją. Objawy pojawiają się na skutek podwyższenia poziomu progesteronu i spadku poziomu estrogenów. U niektórych z nas wywołują zmęczenie i apatię. Za ten stan odpowiada przede wszystkim progesteron. Tutaj przeczytasz więcej na temat PMS.

Zmęczenie przed okreem może być jeszcze mocniej odczuwalne przy niewłaściwych nawykach, takich jak sięganie po śmieciowe jedzenie lub brak aktywności fizycznej (ruch pozwala też pozbyć się skurczy. Ćwiczenia przyniosą Ci ulgę i nie będziesz czuła się taka zmęczona).

Jak sobie radzić ze zmęczeniem przed okresem

  • Przykładaj większą wagę do tego, co jesz. Właściwe odżywianie wpływa na poziom energii. Jeśli odczuwasz zmęczenie przed okresem, nie pomożesz sobie, jedząc rzeczy, po których będziesz jeszcze bardziej senna i ospała. Wybieraj chude białko, zielone warzywa, owoce i zdrowe węglowodany.
  • Wysypiaj się. Wiemy, że zarywanie nocy z telefonem w ręku, przy telewizji lub na rozmowach z przyjaciółkami może być kuszące, ale prawda jest taka, że zmęczenie pokonasz tylko, jeśli się dobrze wyśpisz. Połóż się wcześniej niż zwykle. Może nie obudzisz się rano pełna energii, ale będzie Ci znacznie lżej.
  • Pij dużo wody. Odwodnienie zawsze powoduje apatię i uczucie zmęczenia, nie inaczej jest w zespole napięcia przedmiesiączkowego. Pij od 8 do 11 szklanek wody dziennie. Przyniesie to jeszcze jedną korzyść: pomoże zapobiegać wzdęciom, więc skurcze też będą słabsze. To dobra wiadomość!
  • Jedz częściej. Postaraj się jeść małe porcje 5 razy dziennie lub nawet częściej, zamiast wybierać trzy duże posiłki. Dzięki temu będziesz systematycznie dostarczać organizmowi substancji odżywczych i energii, której Ci teraz tak brakuje. Dodatkowo utrzymasz stabilny poziom cukru, który odpowiada za Twoją energię.
  • Unikaj kofeiny. Wydaje się, że rezygnując z porannej kawy podczas PMS będzie Ci jeszcze trudniej się dobudzić. Jednak picie kawy w ciągu dnia sprawia, że trudniej się zasypia, a niedobór snu – jak już mówiliśmy – nie pozwala Ci dobrze wypocząć. Najlepiej w czasie okresu ogranicz kawę z mleczną pianką.
  • Odpoczywaj! Otul się czymś ciepłym i pozwól sobie na relaks. Weź ciepłą kąpiel albo zaszyj się z książką lub ulubionym filmem pod grubym kocem. Miesiączka to doskonały czas, w którym możesz więcej uwagi poświęcić samej sobie. Zrelaksowana będziesz lepiej spać, a wyspana będziesz mogła lepiej wykorzystać energię na rzeczy, które naprawdę lubisz.
  • Ćwicz. Kiedy jesteś zmęczona, instynkt podpowiada Ci coś odwrotnego – masz ochotę założyć dres i leżeć w domu. To zrozumiałe, ale prawda jest taka, że aktywność fizyczna podnosi poziom energii. Nie musisz wykonywać bardzo intensywnych ćwiczeń. Sięgnij po tampony TAMPAX i poćwicz, nawet w czasie miesiączki.

Jeśli masz wrażenie, że przed okresem nadmiernie odczuwasz zmęczenie, skonsultuj się z lekarzem.

PMS
PMS
Wahania nastroju
Wahania nastroju
Okres dojrzewania
Okres dojrzewania

Powiązane artykuły

article
Czym jest zmęczenie przed okresem i jak sobie z nim radzić?
Raz w miesiącu, przed okresem, czujesz się przemęczona, nawet wyczerpana i apatyczna.
/miesiaczka/okres-i-cykl-menstruacyjny/zmeczenie-przed-okresem/
Czas czytania (2) min
https://res.cloudinary.com/mwace/image/upload/w_auto,c_limit,q_auto,f_auto/BeingGirl_PL/Articles/A71/Czym-jest-zmęczenie-przed-okresem-i-jak-sobie-z-nim-radzić-Header.jpg
pl