Test: Czy nie doceniasz siebie?

Test: Czy nie doceniasz siebie?

Wielu ludzi ocenia się ostrzej niż widzą ich inni. Czy należysz do takich osób? Jakie objawy ma niska samoocena?


Czasami trudno jest spojrzeć na siebie oczami osób ze swojego otoczenia. W naturze każdej mamy jest robić wszystko i bez przerwy, więc gdy coś nam nie wyjdzie albo nie mamy na coś czasu, często wydaje nam się to ważniejsze, niż jest w rzeczywistości.

Ten złożony z 10 pytań test poczucia własnej wartości pomoże Ci w przybliżeniu określić, czy masz niską samoocenę.

1. Unikam próbowania rzeczy, które moim zdaniem mogą mi się nie udać:

  1. Przez większość czasu

  2. Rzadko lub nigdy.

  3. Czasami


2. Kiedy ktoś powie mi komplement, jestem:


  1. Zadowolona.

  2. Skrępowana, ale potrafię przyjmować komplementy.

  3. Prawie zupełnie niezdolna do przyjęcia komplementu – często myślę, że ludzie nie mówią prawdy, gdy mnie komplementują


3. Zwlekam, ponieważ martwię się, że nie zrobię czegoś wystarczająco dobrze:


  1. Czasami

  2. Rzadko

  3. Często


4. Czy ten opis pasuje do Ciebie? Jako dziecko nie podnosiłam ręki w klasie, nawet jeśli sądziłam, że znam odpowiedź. Jako osoba dorosła milczę, nawet jeśli mam coś wartościowego do powiedzenia.


  1. Tak

  2. Nie

  3. Czasami


5. Powiedziano mi, że jestem swoim najgorszym krytykiem:


  1. Raz lub dwa razy

  2. Nigdy

  3. Kilka razy


6. Czuję się niepewnie, gdy porównuję się do innych pod względem wyglądu, intelektu lub osiągnięć:.


  1. Czasami

  2. Regularnie

  3. Prawie nigdy


7. Ogólnie:


  1. Podobają mi się ubrania, które noszę na co dzień.

  2. Nie żywię silnych uczuć wobec swoich ubrań – służą do okrywania ciała.

  3. Czuję się nieatrakcyjnie w moich ubraniach.


8. Dostosowuję się do decyzji innych osób dla świętego spokoju:


  1. Czasami; Nie czuję się swobodnie, wyrażając swoje zdanie, ale potrafię wyrazić opinię, jeśli wiem, że można coś zrobić lepiej.

  2. Nigdy; Zawsze chętnie wyrażam swoje opinie i uczestniczę w podejmowaniu decyzji.

  3. Tak; Obawiam się urazić innych, wyrażając moją opinię


9. Pamiętam negatywne rzeczy, które o mnie powiedziano, łatwiej niż pozytywne rzeczy:


  1. O wiele łatwiej; jakie pozytywne rzeczy?

  2. Czasami, ale łatwiej jest wywoływać negatywy

  3. Nigdy; Skupiam się na pozytywach i nie rozwodzę się nad krytyką


10. Czuję się ______________ w swoim ciele:


  1. Swobodnie

  2. Bardzo skrępowana

  3. Czasem dobrze


Zsumuj punkty
1: a. 5 | b. 1 | c. 3
2: a. 1 | b. 3 | c. 5
3: a. 3 | b. 1 | c. 5
4: a. 5 | b. 1 | c. 3
5: a. 3 | b. 1 | c. 5
6: a. 3 | b. 5 | c. 1
7: a. 1 | b. 3 | c .5
8: a. 3 | b. 1 | c. 5
9: a. 5 | b. 3 | c. 1
10: a. 1 | b. 5 | c. 3


Teraz sprawdź swój wynik. Znajdź cyfrę, która występuje najczęściej i czytaj dalej, aby dowiedzieć się, co to o Tobie mówi.


Najwięcej jedynek (ogółem mniej niż 20)

Prawdopodobnie postrzegasz siebie podobnie do tego, jak widzą Cię inni. Masz pozytywną i zdrową samoocenę i nie jesteś zbyt krytyczna wobec siebie.


Najwięcej trójek (ogółem od 20 do 39)

Jesteś na granicy. Czasami czujesz się adekwatna i nie gorsza od innych, ale od czasu do czasu zdarzają Ci się chwile przygnębienia. Zastanów się przez chwilę, co naprawdę robisz dla ludzi wokół siebie.


Najwięcej piątek (ogółem więcej niż 40)

Masz tendencję do ostrego oceniania siebie w porównaniu do innych i możesz zbytnio rozpamiętywać krytykę. Poświęcasz dużo czasu na porównywanie się z innymi i identyfikowanie swoich braków. Masz też tendencję do rezygnowania z robienia różnych rzeczy z obawy przed porażką. Nadmierna samokrytyka może prowadzić do wypaczonej samooceny. Spójrz na siebie w lustrze i przypomnij sobie, ile naprawdę robisz.


Jak zwiększyć poczucie własnej wartości

Zbyt negatywne postrzeganie siebie może przyczynić się do ogólnej niskiej samooceny. Jeśli nie możesz sobie z tym poradzić, spróbuj skonsultować się z lekarzem, ponieważ może Ci to pomóc w poprawie samopoczucia.


Pamiętaj, że ten test to tylko test i nie należy go traktować jako diagnozy! Jeśli jednak czujesz, że możesz sobie pomóc, zacznij zapisywać w notesie komplementy otrzymane od innych. Zapisuj wszystkie wyrazy afirmacji, aprobaty lub podziwu. Będziesz mieć do nich dostęp, gdy pojawią się problemy z samooceną.

Zostaw komentarz * Pole obowiązkowe
Klikając Prześlij, potwierdzam własnoręczne sporządzenie całości przesyłanej treści oraz akceptuję Regulamin.