problemy nastolatek

Seks i intymność

« Powrót do artykul

Dodano lutego 12, 2012

Jak radzić sobie ze złością?

  • IkonaOdwiedzin 11751
  • CommentIcon. 0
IkonaGwiazdekOceny

Twoja mama nalega, żebyś pomogła jej pielić ogródek, choć tego nie znosisz. Ojciec nie pozwala Ci iść na koncert w przyszły weekend. Przyłapujesz młodszą siostrę na szperaniu w Twoich rzeczach. Słyszysz, że ktoś rozpowiada plotki o Tobie. Masz ochotę krzyczeć i rzucać talerzami? Jak skutecznie radzić sobie ze złością?

Istnieje kilka sposobów. Możesz ukryć swoją złość i dusić ją w sobie, mając nadzieję, że w końcu sama zniknie. Możesz wpaść w szał, fizycznie lub werbalnie, i wyzwać wszystkich winnych. Możesz trzaskać drzwiami i rzucać przedmiotami. Lub możesz nauczyć się radzić sobie ze złością w sposób, który nikogo nie rani.

Złość ma złą reputację, ale to całkowicie normalne ludzkie uczucie. Odczuwasz ją w głowie. Odczuwasz ją w klatce piersiowej. Czujesz, jak przenika całe Twoje ciało. Często sprawia, że działasz impulsywnie, traktując wrogo każdego, kto stanie na Twej drodze. Ponieważ to bardzo silne uczucie, znalezienie sposobu radzenia sobie ze złością może być niemałym wyzwaniem.

Możesz nauczyć się radzić sobie ze złością w sposób konstruktywny i pozytywny. Oto kilka sposobów, które pomogą Ci ochłonąć i zatrzymają wybuch negatywnych emocji, a może nawet zachęcą do poprawy nastroju.

1. Idź na spacer lub uprawiaj sport. To świetny sposób na wyciszenie, poprawę nastroju i ograniczenie negatywnych uczuć.
2. Słuchaj muzyki. Badania dowiodły, że muzyka może szybko zmienić nastrój danej osoby.
3. Spisz swoje myśli. Może to być pamiętnik, wiersze lub słowa piosenek – przelanie złych emocji na papier pomoże Ci poradzić sobie z gniewem i sprawi, że poczujesz się dużo lepiej. Dzięki temu nie będziesz dusić złości w sobie.
4. Odpręż się. Głębokie oddychanie, joga lub powtarzanie monotonnych fraz może być bardzo pomocne.  Takie praktyki pozwalają się wyciszyć i zapomnieć o złych emocjach.

5. Rysuj. Aktywność manualna działa uspokajająco i , nawet jeżeli czujesz, że nie masz talentu do rysowania – potraktuj to jako małą terapię.
6. Porozmawiaj z kimś, komu ufasz. W wielu przypadkach złości towarzyszy smutek lub lęk. Podzielenie się swoimi uczuciami z przyjacielem, lub z zaufaną osobą dorosłą, jest często bardzo pomocne.
7. Pomyśl o czymś innym. Jeśli czujesz, że gotujesz się w środku, staraj się odwrócić swoją uwagę od tego, co Cię gryzie. Pooglądaj telewizję, poczytaj książkę lub idź do kina - zrób cokolwiek, co pomoże Ci zapomnieć o tym, jaka jesteś zła.

Zamknij
 
 
0
dotychczasowe komentarze
Przechytrzyć Matkę Naturę
Uczucie czystości i świeżości do 8 godzin
ankieta na dziś
Zaburzenia odżywiania
quizy-Moje życie
quizy-Moje życie
bbblink