problemy nastolatek

Problem z używkami

« Powrót do artykul

Dodano marca 01, 2012

Dlaczego nie warto palić papierosów.

  • IkonaOdwiedzin 11151
  • CommentIcon. 0
IkonaGwiazdekOceny

Nie tkwij w dymie! Najlepszy sposób rzucenia palenia i inne porady

Skąd się bierze ten nałóg?
Papierosy, cygara, żucie tytoniu i wszystkie inne produkty zawierające nikotynę są silnie uzależniające. Większość nastoletnich palaczek wpada w nałóg zaczynając od jednego papierosa „dla towarzystwa"   i palenia „tylko na imprezach”. Około połowa wszystkich uzależnionych rozpoczyna w wieku 13 lat.

Palenie papierosów jest uznane za jedną z najczęstszych przyczyn śmierci w naszym społeczeństwie. Można jej jednak zapobiegać.

Papierosy powodują silne uzależnienie, fizyczne i psychologiczne, przez co są niezwykle trudnym do przełamania nałogiem.

Jakie jest ryzyko związane z paleniem?
Jednym z krótkoterminowych skutków palenia jest zatrucie nikotynowe. Może być ono wywołane na przykład spaleniem zbyt dużej ilości papierosów pod rząd i objawia się zawrotami głowy, mdłościami, osłabieniem i przyspieszonym tętnem.

Wieloletni palacze są narażeni na znacznie poważniejsze skutki niezdrowego nawyku. Palenie powoduje większe ryzyko wystąpienia takich chorób jak:
• Rak płuc
• Choroby serca
• Wysokie ciśnienie
• Wrzody trawienne
• Rak gardła, jamy ustnej, przełyku, trzustki, nerek, pęcherza oraz szyjki macicy
•Rozedma płuc.
• Nałogowe palenie skutkuje także gorszą kondycją fizyczną i powoduje szybsze powstawanie zmarszczek
• nieświeży oddech oraz żółte zęby.

Jak rzucić palenie?
Uzależnienie od nikotyny jest bardzo silne i bardzo trudno jest rzucić ten nałóg. Dlatego najlepszy sposób na uniknięcie uzależnienia to NIE ZACZYNAĆ PALIĆ! Jeżeli jednak już spróbowałaś, to mimo, że rzucenie palenia jest trudne, nie jest niemożliwe.— Tak naprawdę co roku ponad milion osób przestaje palić i NIGDY DO TEGO NIE WRACA.

Fizyczna potrzeba palenia może być bardzo silna, ale najtrudniejsze do przełamania jest tak naprawdę uzależnienie psychologiczne. Dzieje się tak dlatego, że większości momentów, w których sięgasz po papierosa towarzyszy pewien rytuał lub przyzwyczajenie. Palisz do piwa na imprezie, kiedy pijesz kawę, kiedy czekasz na przystanku lub robisz sobie przerwę od pracy. W takich sytuacjach bardzo łatwo nieświadomie sięgnąć po papierosa. Niektórzy uważają wręcz, że poranny papieros i filiżanka kawy to nierozłączny duet.

Kiedy próbujesz rzucić palenie, musisz więc od nowa nauczyć się wykonywania tych wszystkich czynności bez papierosa.

W ciągu kilku pierwszych dni po rzuceniu palenia, chęć zapalenia papierosa jest najsilniejsza. Gumy lub plastry nikotynowe mogą pomóc przetrwać kryzys. Oto kilka szybkich porad:

• Wyznacz datę rzucenia palenia. Zaznacz ją w kalendarzu i staraj się wytrzymać. Jeśli Ci się nie uda, próbuj znowu!
• Staraj się palić mniej. Jeśli nie jesteś w stanie od razu rzucić papierosów, przynajmniej je ogranicz.
• Rób dużo planów, zwłaszcza przez kilka pierwszych dni. Niech Twój kalendarz wypełni się różnymi czynnościami, żebyś nie siedziała w domu, myśląc, jak bardzo chciałabyś zapalić.

Bardzo pomocne mogą być grupy wsparcia. Istnieje wiele organizacji Anonimowych Palaczy, które w całym kraju organizują bezpłatne spotkania, podczas których uzyskasz wsparcie, informacje i poznasz osoby, które też chcą rzucić palenie. Jak wiadomo – w grupie zawsze raźniej!

Zamknij
 
 
0
dotychczasowe komentarze
Przechytrzyć Matkę Naturę
Uczucie czystości i świeżości do 8 godzin
ankieta na dziś
Zaburzenia odżywiania
quizy-Moje życie
quizy-Moje życie
bbblink